Sila Klik - Terma & Syarat

20130405

Cincin & Kuku Panjang



Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang khinzir.  Jika kesemua jari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung... potonglah kuku anda...

Jangan ada niat untuk simpan kuku panjang, walaupun hanya 1mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekali pun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.

Imagine..... selepas kita ke toilet untuk buang air besar, sebagai orang Islam, kita menggunakan tangan untuk beristinjak. Dah siap cuci tangan bagai, kita ke dapur pula nak buat cekodok ikan bilis yang yummy untuk keluarga. Sebagai orang Melayu, kita guna tangan untuk menggaul sebati adunan. Tak best guna sudu sebab nnt anak-anak tak dapat air tangan ibu sendiri... Waaaa.... sodapnya.... hehehe....





Nabi Muhammad s.a.w. berkata kepada Saidina Ali , kalau memakai cincin pakailah di 
1)  jari manis
2)  jari kelingking

dan JANGAN memakai pada jari
1)  jari tengah
2)  jari telunjuk

Larangan memakai pada dua jari di atas (untuk lelaki dan perempuan) kerana ianya adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh ALLAH iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.














1 comment:

Anonymous said...

pasal cincin tu kadang2 terpakai gak sbb cincin lose...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...